dissabte, 11 de juny del 2011

La notícia i les 6 w

6. LA NOTÍCIA I LES 6 W

Una notícia és el relat o redacció d'un text informatiu que es vol donar a conèixer amb les seves pròpies regles de construcció que es refereix a un fet nou o atípic o la relació, ocorregut dintre d'u-na comunitat o determinat àmbit específic, que fa que mereixi la seva divulgació.

Dintre de l'àmbit d'alguns mitjans de comunicació, és un gènere periodístic en el qual la notícia és una "retallada de la realitat" sobre un fet d'actualitat que mereix ser informat per algun tipus de cri-teri de rellevància social.
El contingut d'una notícia ha de respondre a la majoria de les preguntes que es coneixen com les "6W-H", de l'escola de periodisme nord-americana:

1 . Què va succeir?
2 . A qui li va succeir?
3 . Com va succeir?
4 . Quan va succeir?
5 . On va succeir?
6 . Per què va succeir?

L'ordre en el qual es responen aquests interrogants depèn de les característiques del fet relatat, del redactor, de la guia d'estil del mitjà.
El periodista ordena les dades en ordre decreixent a la seva importància, parteix de les dades més importants per a arribar a les menys significatives.

Les principals característiques de la notícia en la premsa escrita són les següents:
- Veracitat: els fets o successos han de ser veritables i, per tant, verificables.

- Objectivitat: el periodista no ha de veure's reflectit en ella mitjançant la introducció de cap opinió o judici de valor. En la notícia no ha d'aparèixer qui l'ha redactat, només s'endevinarà que té un autor perquè en ella es dóna una selecció de la realitat, de manera que el periodista escull els elements que li semblen interessants i rellevants. Però en cap cas es mostrarà la seva opinió.

- Claredat: els fets han de ser exposats de forma ordenada i lògicament.

- Brevetat: els fets han de ser presentats breument, sense reiteracions o dades irrellevants.

- Generalitat: la notícia ha de ser d'interès social i no particular.

- Actualitat: els fets han de ser actuals o recents.

- Novetat: els successos han de ser nous, desacostumats i estranys.

- Interès humà: la notícia ha de ser capaç de produir una resposta afectiva o emocional en els receptors.

- Proximitat: els successos lliurats provoquen major interès si són propers al receptor.

- Prominència: la notícia provoca major interès si les persones involucrades són importants i conegudes.

- Conseqüència: té interès noticiós tot el que afecti a la vida de les persones.

- Oportunitat: mentre més ràpid es doni a conèixer un fet noticiós major valor posseeix.

- Desenllaç: algunes notícies mantenen l'interès del públic tot esperant desenllaç que pot re-sultar sorprenent.

- Tema: les notícies relacionades amb certs àmbits del que fer humà resulten atractives en si mateixes: avanços científics.

- Servei: Una notícia pot percebre's com a tal en funció del servei que presti. Que ajudi a prendre decisions.

És un relat d'un esdeveniment d'actualitat, que desperta l'interès del públic. El periodista té la res-ponsabilitat de relatar amb la major objectivitat i veracitat possible com s'ha produït aquest esdeve-niment. Té unes funcions clarament delimitades i el periodista ha de complir-les amb el major ri-gor professional.

El lector rep la informació sense cap tipus de valoració personal. Quan el periodista es posa a relatar la notícia no ha de pretendre ser el més original i creatiu, sinó el més objectiu, veraç i precís. L'es-til lingüístic està definit per les següents normes: clar, concret, precís.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada